Formex Hösten 2013

I helgen så var jag på Formex, mässan har växt på de senaste åren. Pratade med en av våra gamla leverantörer och undrade vilken Inredning/presentmässa som var bäst för dom. Formex var svaret och en mässa i Hamburg. Då det är en dansk leverantör så tänkte jag kanske att svaret skulle vara Formlandsmässan, men icke då. Han menade på att den är lite ”ute” typ. Heja Formex och Sverige:)

När jag går på mässan så kollar jag vad leverantörerna har för något nytt att erbjuda butikerna. Kollar också hur de exponerar varorna, är det något som butikerna kan få inspiration av till olika skyltningar i butiken och i skyltfönstret. Tycker att det var lite bättre denna mässan men långt ifrån bra. Utställarna borde lägga mer krut på hur de lägger upp sina montrar och hur de visar upp sina produkter.
Men visst fanns det de som gjorde detta, kommer visa prov på det i ett senare inlägg.
Så har vi inspirations utställningarna, där vill vi få massor av inspiration på hur man kan göra. Nu tycker inte jag att man får det riktigt, kommer ihåg förr när vi gick på Formex innan den var så stor. Då var fortfarande vår mässan VÅR och höst mässan HÖST, med det menar jag att de byggde inspiration efter hur säsongerna såg ut för butikerna. Vår=påsk, sommar m.m. Höst= Oktober, Advents och jultid.

I stora Entrén så hade nyöppnade Habitat butiken byggt upp en lounge, Visst det var fina möbler m.m. men känslan nja, inspiration nja, Mattan i olika kulörer drog ner mycket av feelingen tycker jag. Kom på mig själv med att tänka på, typ Hotell som börjar bli slitet. Jag håller helt med om det Frida på Trendenser skrev i sitt inlägg. Hon har även lagt ut bilder så ni kan se, själv så fick jag ingen som helst känsla för att fota detta.

Svenska Moderådet gjorde utställningen med temat Kub-ism, och där kunde man kika in i olika kuber med olika teman som skildrades. Dom var bra, visar mycket på ganska små ytor. Ur dessa kunde man ju också föreställa sig hur man själv skulle kunna göra i sin butik.

Här nedan så kikar vi in i en av kuberna, och ja koppar och åter koppar. Som ni vet så är det stort i höst med koppar, mässing m.m.
20130819-202059.jpg
B-hallens mässcafé/utställning stod Jan Rundgren för. Eat, meet & Enjoy kallades det och visst stämde det bra in. Färgmixar och trevliga sittplatser (både större och mindre). Där buffématen var uppdukad var det stora hyllor uppbyggda och på dem varor från olika utställare. Där skulle jag gärna sett att det var mer julprodukter placerade (glögg,pepparkakor,svagdricka…), men det var varor man hela tiden ser i alla inredningsmagasin osv. Men visst snyggt var det:) Bilder på Eat, meet & Enjoy hittar ni också på Trendenser.

20130819-202443.jpg
Här lyktor i kopparliknande färg från House Doctor, som faktiskt gjorde en riktigt bra monter i höst. Inte alls rörig som den var sist. Nu var varorna bra exponerade och framförallt, man såg dom.

20130819-210435.jpg
Här en fruktansvärt dålig bild, men kände att den fick vara med i alla fall. Jag vill här visa upp en härlig mix av Höstens Färger. Dessa lyktor kommer från Affari.

20130819-202836.jpg
Djur var tryckta på allt kändes det som. Kuddar, täcken, plädar, tavlor m.m.  Dessa kommer från Cozy Living Copenhagen. Helt underbara tycker jag,

20130819-203033.jpg
Visst är han söt den här grisen, man måste ju le när man ser den eller hur.

Mer bilder från Formex kommer.

Kram på Er alla

Carolina

 

One thought on “Formex Hösten 2013

  1. Pingback: Skylta med fantasi | cSkapar

Kommentera

