Var Nelson Mandela och jag lika mycket värda?

Igår så dog en människa som trodde på alla människors lika värde, oavsett var och hur man lever. Borde detta inte vara en självklarhet, jo man kan tycka det. Men så ser det tyvärr ej ut här i världen. Fattiga föraktar rika och vice versa. Alla har vi väl rätt att ha åsikter. Javisst, men även om du och jag inte står för samma tänk så har vi ett lika värde. Ett värde som ej kan mätas i pengar.

Så svaret på frågan i rubriken är: Självklart, var vi lika mycket värda. Precis som du och jag är lika mycket värda.

Men ändå så räknas vi i pengar. Du och jag, ja alla mäts vi i pengar på olika sätt. Det är lätt att säga att pengar inte är allt. Men vi vet ju alla, att de spelar en stor roll i vårt samhälle. Ja ja, nu ska vi inte ha matte lektion. Jag ville bara påminna er en dag som denna, att alla har ett hjärta och en själ. Vi har alla lika värde.

Eftersom det är juletid runt om på vår jord, så brukar detta med vänlighet och välgörenhet vara stort. Om någon vill ge oss något, varför ska vi ursäkta oss med att: nej inte ska jag ha något… inte behövde du… men jag har inget till dig… Ja vi har många olika knep till att inte tillåta oss att känna glädje över att någon vill ge oss något.Ge gärna bort klappar och gåvor och ta tacksamt emot dem, för någon vill visa att du är uppskattad för den du är. Nu menar jag inte att dessa gåvor, klappar måste vara köpta för pengar. Du kanske har skapat något eller det kanske är en stor bamsekram. Ja man kan skänka glädje på många sätt.

Dax att avrunda här, ska hämta vår stora söta trollunge från skolan. Tänkte vi ska pyssla lite denna fredag, vi får se vad de vill skapa:)
20131206-103533.jpg
Detta hjärta får avsluta detta inlägg.
Kram Carolina

P.s. Följ mig gärna via Fb, Twitter och/eller Instagram där får ni små inblickar i vad som händer och sker runt mig. Ni hittar mig under namnet Cskapar

Kommentera

