Lavendelterapi – bind vackra dekorationer

När jag och gubben flyttade till Hälsö och till hans farfars hus så blev vi med trädgård. Hans farfar var mycket för växter och det jag föll pladask för var hans Lavendelhäck, helt underbar. Nu kan jag inte få nog, vill ha överallt. Lavendeldrömmar kan man säga att jag fått, dock ej kakorna men det går ju att göra något åt. Men tänk er böljande fält av Lavendel, vackert eller hur. Å det är en dröm som jag mer än gärna skulle vilja förverkliga. Nu är det ju inte riktigt så enkelt, bergstomt ni vet… Så än så länge får jag nöja mig med att sätta ut Lavendel lite här och där. Jag har iallafall några plantor så att jag kan skörda knippen till garderoberna. Ett 50-tal ungefär.

20140612-122854-44934954.jpg
Lavendel och rosor, a match made in heaven:)

Nu när de står i knopp och snart ska blomma är det perfekt att göra dekorationer och knippen som man vill se och njuta av. De håller bättre och dröser inte lika mycket när de torkat. Jag har nu plockat in lite och 2 knippen hänger och torkar på en mörk och torr plats.

20140612-123207-45127049.jpg

20140612-123334-45214266.jpg
Och vill du göra vackra lavendelkransar så fram med…

20140612-123908-45548017.jpg
…ståltråd till att forma en stomme med, tång, en tunnare tråd att vira med och Lavendel såklart. Klipp lavendeln i lagom långa längder, jag klippte dem någon centimeter under blomställningarna. Forma nu ståltråden till önskad form, jag valde att göra bokstaven S, då det är skolavslutning idag. (Stora trollungens första)

20140612-124617-45977612.jpg
Så här blev det, känner mig nöjd. Tror det kommer få hänga på hörnskåpet i köket.

20140612-124929-46169254.jpg
Nu så vet ni vad ni kan pyssla med i helgen, lite Lavendelterapi:) Återkommer säkert med fler Lavendeltips och bilder.
Njut av era drömmar och låt lugnet inför helgen smyga sig på.
Kram Carolina

2 thoughts on “Lavendelterapi – bind vackra dekorationer

Kommentera

