Lavendelkorg DIY

Som ni säkert förstått så är jag väldigt förtjust i Lavendel. Den är vacker att se på, doftar ljuvligt, är en läkeväxt, kryddväxt och fjärilar och humlor älskar den. Många är vi som har Lavendel i våra byrålådor för väldoft men oxå för att hålla malen borta.
Jag har gjort och gör lite olika pyssel med Lavendel, och några delar jag med mig av här på bloggen.
Tänkte visa er en Lavendelkorg som jag gjort och försöka beskriva hur, så kan ni också göra en eller flera.
Tycker mer det ser ut som en Lavendelkokong än en korg dock.

Du behöver:
Lavendel
Snöre
Vackert band

Lavender DIY
Ta ett udda antal Lavendelkvistar, jag hade 19 stycken i min. Repa av allt som är under Blommorna.
Lavender DIY
Samla ihop dem till en bunt och knyt fast med snöret, precis under blommorna.

Lavender DIY

Håll den upp och ner, ta en åt gången och vik ner över blommorna, vrid gärna lite lätt på stjälken så bryts den inte så lätt. Om någon bryts av, stick ner en ny, då antalet måste vara udda. Fortsätt hela vägen runt.

Lavender DIY
Nu är det dax att fläta bandet, börja högst upp och fixera bandet runt en första stjälk. Nu kan du börja väva, varannan framför, varannan bakom osv. Fortsätt på detta sätt tills du täckt alla blommor.
Lavender DIY
Snurra bandet en bit ner på stjälken och sen upp igen, gör en knut/rosett och klipp av stjälkarna på den längd du vill ha kvar. Jag har sparat ca: 1 cm. Nu är du färdig, hoppas du blev nöjd. Tänk på att Träning ger färdighet.
Lavender DIY

Så ut nu och skörda Lavendel och glöm inte att njuta under tiden. Här kan ni se hur jag gjorde ett dekorativt S av lavendel.
Kram Carolina
P.s Släng inte det du klippt och repat av, lägg det för torkning. Finfint till potpurri m.m. Mer tips om detta kommer.

Kommentera

