Fikonträd och Fönsterrenovering!

För ett tag sedan var gubben på fönsterrenoveringskurs, så nu har vi påbörjat med en båge. Gubben får skrapa färg och kitta om, jag får måla. Vi bor i en skärgårdskommun med många hantverkare, men inte många som sysslar med byggnadsvård tyvärr. Så här finns inte många byggnader/hus som är bevarade. Många renoverar och gör om sina hus, dock ej med att restaurera. Ganska tråkigt tycker jag, då så mycket historia försvinner från våra öar. Kanske skulle det varit bättre om Kommunen uppmuntrade och visade intresse för byggnadsvård, men det kan vi inte påstå att de är något vidare bra på.  Så som ni kanske förstår så är det Linoljefärg som det ska målas med. Har man målat med linoljefärg så är det svårt att måla med andra färger sedan. Visst, det är lång torktid men oj så behaglig den är att jobba med. Och snygg yta blir det också.    Det tråkiga är att nu sitter det en plywoodskiva där bågen ska vara. Har ställt lite växter framför, så det blir lite trevligare. Just nu är det ett fikonträd, Myrsin och plättar i luften. Men det måste byggas på med mer.Fikonträd och fönsterrenovering
Så här ser det ut just nu, jag tror att ett olivträd som är lite lägre än fikonträdet blir bra. Testade detta förra veckan, men det var med växter som skulle med till försäljningen som jag hade på Hyppeln. Ni som följer cSkapar på Fb, har säkert sett inlägg om det där. Roligt var det och så gott som alla växter gick åt. Jag har några olivträd, men de är för höga. Nu gör ju det ingenting för jag vill gärna ha fler, de är ju fina var man än placerar dom.

Skydd mot solen

Nu säger jag hej för nu och skall söka bra recept på äggoljetempera, har spånkorgar att måla. Har aldrig målat med äggoljetempera, men någon gång ska ju bli den första. Fördelen är ju att det är en färg utan en massa ”skit” i.

Kram Carolina

Kommentera

